Högupplöst
! HD !
ITS ALL ABOUT
THE AUDIENCE eller ALLT FOKUS PÅ PUBLIKEN
Rapport från branschdagen Moving Images 2007 i Malmö
Moving
Images 2007 / 12 juni 2007 /
Den lokala mediebranschen
samlades för att ventilera frågor kring VEM som egentligen
vill ha HD och varför tekniken är här för att stanna
!
av Thore Soneson
En rapport från
en branschdag om HD kan lätt bli en lång sifferuppvisning;
kring format, kring statistik och kring ekonomiska förutsägelser
och profetior som de stora medie-förmedlarna och teknikleveratörerna
presenterar om sig själva.
Årets upplaga
av Moving Images i Malmö var till en del en sådan, fylld av
demos med nya tekniska innovationer och fakta kring High Def format. Men
redan i inledningen markerade SvTs nya VD Eva Hamilton att fokus för
denna dag skulle vara på utbudet och innehållet, hon deklarerade
att alla svenska TV-tittare skall ha rätt att få uppleva en
högupplöst framtid i 5:1 ljud och HD TV.
- SvTs vision är att högupplöst TV skall vara fri för
alla, det är krav från public service, deklarerade Eva Hamilton
när hon inledde branschdagen på Malmö högskola.
Att Moving Images
dagens mantra skulle komma att bli ”Allt fokus på publiken”
slog dagens huvudtalare, BBCs HD strateg Andy Quested, fast genom att
sätta titeln på sin presentation till ”It´s all
about the audience!”
- Förväntningarna på BBCs utbud är att vi skall leda
utveckligen av HD. Våra kunder förväntar sig High Def
och redan 2010 skall alla våra egna produktioner och utläggningar
skapas i HD, lovade Andy Quested.
SvT och BBC har genomfört
provsändningar och sänder redan idag HDTV via olika betal-tv
modeller, satellit eller som HDTV via marknätet i Sverige. Det krävs
boxar och kort för att kunna se sändningarna, de båda
stora public service företagen hoppas inom snar framtid att denna
tekniska djungel skall ersättas av en standard och öppna distributionsformer
som når så många som möjligt. För SvT och
BBC är hög definition eller High Def en rättighet, tillomed
en demokratisk rättighet, menade den nya programdirektören Annie
Wigelius :
- Som public service företag måste vi skapa förutsättningar
för att bästa ljud, bild och innehåll skall nå publiken,
det är ett demokratiskt projekt att alla skall få tillgång
till det. Tidigare har argumenten för HD varit ”must have”
istället för ”must see”. Vi säger att man måste
kunna se det för att vilja ha det.
Istället för
att skapa ett dyrt exklusivt innehåll riktat till betalningsstarka
hushåll, vill SvT och BBC värna om att det bästa skall
vara tillgängligt för alla. För att bevisa att HDTV kan
ha lika hög kvalitet som toppkvalitativa filmformat och THX ljud
på biografen visade Andy Quested några exempel ur BBCs produktion.
Ett av dem var ett konsertklipp där den numera stilfullt ärrade
gitarrhjälten Pete Townsend i The Who vevade ackord med sin klassiskt
roterande gitarrarm. Det var extremt skarpt foto, det lät distinkt
och rent. Kliniskt och tekniskt fulländat.
Men är detta
vad publiken vill ha ? Eller är det främst teknikernas våta
dröm om perfekt återgivning ? Personligen tror jag att HD som
alla nya och unga teknisk företeelse vill sälja in det optimala,
visa det allra bästa tekniken kan leverera.
Provsändningar
de stora bolagen genomfört har fokuserar på breda publikgenrer
som Sport Natur Underhållning. Public service kanalerna inledde
sina HDTV sändningar med att visa Fotbolls VM 2006, i år satsar
man stort på Friidrotts VM 2007. Genrer där man kan få
stora tittarsiffror och ge valuta för investerade pengar i 38 tums
HD plattskärmar, dagens storsäljare på den audiovisuella
hemmamarknaden. Eller för att använda Andy Questeds ord:
- BBC skall se till att publiken får tillgång till HD i alla
genrer. Vi skall erbjuda en ”mixed grill” för alla.
Andy Quested drev
också ett resonemang kring produktionsteknik och framtida budgetar
för broadcast bolag, han hävdade att sjunkande priser för
datorkapacitet och övergång till minneskort istället för
band, leder till att kostnaderna för programinnehåll kan hållas
nere. En en-kamera produktion i HD är enbart 5 % dyrare än en
SD ( standard definition ) inspelning.
- Vårt strategiska HD mål är att skapa en end-to-end
produktionskedja, det innebär att vi kan visa produktioner i samma
kvalitet som vi filmar, att allt finns på ett kort, berättade
han och visade minneskortet i sin egen kompakta HD kamera som lagrar 2
timmars material.
Han avslutade sin
presentation med ett klipp ur naturserien Planet Earth där över
en miljon fåglar flyger i gigantiska, plastiskt rörliga flocker
över savannen. En upplevelse som definitivt skall avnjutas i HD annars
förvandlas fågelkropparna raskt till gryniga suddkorn över
bildytan.
SKALL VI SKROTA ARKIVEN
?
Att producera nytt och vinna kampen om tittarna kommer att vara prioritet
för de stora broadcastbolagen när HD lanseras brett de närmaste
åren. Samtidigt har de en skatt i sina programarkiv, kulturellt
och ekonomiskt. På kanalen National Geographic UK tror man att mycket
av detta arkivmaterial har ett värde också i framtiden, men
då som korta inslag i nyproducerade dokumentärer och naturprogram.
- Vi har lagt ned ett stort arbete på tester för att konvertera
vårt programarkiv till HD, berättade Stephanie Holm på
National Geographic. Vår erfarenhet är att 35 mms film ger
bäst HD kvalitet, det mesta av standardvideo formaten har för
låg upplösning för att blåsas upp.
Som exempel på
hur det kan se ut, arrangerade Stephanie Holm en blindtest och visade
ett antal konverterade klipp ur arkivet. Allt från babianer i djungeln
till en vandring i Kambodjanskt tempel med en stillbildsfotograf. Knappt
någon i publiken prickade rätt på det inslag som var
producerat i HD. Ett antiklimax för HD förespråkarna,
kan tyckas. Men samtidigt ett bevis på att ett fängslande innehåll
kan överglänsa tekniken, att man med skicklig postproduktion
kan skapa kvalitet också från äldre digitala videoformat.
Hennes demonstration lugnade säkert en del av de fria filmare och
mindre producenter som besökte Moving Images 2007. High Def är
vår framtida TV standard, men det betyder inte att produktioner
skapade med enklare teknik inte kan hitta en plats i tablåerna.
”Ett bra innehåll och en bra story vinner alltid”, menar
Bill Watts, fotograf som driver egna Watts productions. ”Berättelsen
är A o O, sen spelar det mindre roll om det är DV eller HD.”
Samma inställning
har Jan Hemmel, tidigare producent på SvT Syd och idag handledare
på utbildningen Experimentiell TV-produktion på Malmö
Högskola K3.
- Med min egen lilla tre chip kamera kan jag fortfarande producera sändbara
reportage. De innovativa ideerna föds inte alltid i stora komplexa
produktioner, det behövs kreatörer med ideer i framtiden också,
menade Jan Hemmel.
Mellan de stora breda
broadcast företagens traditionella sändningar på prime-time
och dagens do-it-your-self videokultur som lägger upp sina hemmaproduktioner
på YouTube finns ett stort landskap av medier som tror på
en ”The Long Tail” effekt också för rörliga
medier. Teorien bakom begreppet ”Den långa svansen”
bygger på att Internet på några år vände
på begreppen för musikbranschen, från att vara en massmarknad
till en nischmarknad där bredd och specialintressen säljer över
längre tid än färskvaran hitmusik.
DVD marknaden rör sig i samma riktning och dammsuger de flesta filmgrenrer
efter mera rörliga berättelser. Ett allt större utbud till
omfånget ger tydligen också ett allt större utbud av
innehåll, helt i analogi med ”Den långa svansen”
teorin.
RÖR
INTE MIN TV !
Att sända program för specialintresserad publik och nischade
kanaler med kvalitetsinnehåll är något alla broadcastföretag
utvecklar mer och mer. SvT sänder idag i sex kanaler, bland dem Kunskapskanalen
och SvT 24. Kommersiella TV 4 listar åtta kanaler i sin tablå,
majoriteten av dem ingår i betal-TV abonnemang, som TV4 Fakta och
TV4 Film.
Men mångfald leder inte automatiskt till mera tittare. Om man får
tro resultaten av en stor publikundersökning genomförd av konsultföretaget
Kairos Future som specialiserat sig på framtidsanalys, vill majoriteten
av svenska tv-tittare se TV på samma sätt som idag. Hela 76
procent av åldersgruppen 16 – 25 år tycker detta är
viktigt och parollen ”Rör inte min TV” uttolkar enligt
Peter Siljerud på Kairos Future stämningen bland den unga publiken.
- TV är fortfarande den moderna lägerelden för den breda
publiken, menar han. Vi vill ha den som samlingspunkt i våra hem.
Men publiken ställer höga krav, kräver hög bild- och
ljudkvalitet och när HD sändningar startar på bred nivå
kommer det att leda till samma irreversibla beteende som när färgen
slog ut svartvita sändningar. Alla kommer att kräva HD.
Nya programdirektören
Annie Wigelius på SvT tog gärna upp den tråden. Att ha
kvar både bredd på innehåll och på kvalitet i
public service är nyckeln till framtiden, att göra innehållet
tillgängligt på allt fler plattformar får inte sänka
nivån menar hon:
- Den breda publiken är vårt ansvar. Vi skall vara den där
lägerelden i framtiden också och inte riskera att försvinna
i ett sjunkande ”jävla Venedig med kanaler överallt”
som en kollega i mediabranschen uttryckte det, sade Annie Wigelius.
FRAMTIDENS
BROADCAST
Samtidigt driver den tekniska revolutionen utvecklingen framåt,
pushar medieskapare och kreatörer till att skapa nya produktionsmodeller
Den digitala tekniken möjliggör ständigt nya former av
distribution och sändning av innehåll. Webbaserade streamade
sändningar i efterhand har med snabba bredband tagit en allt större
andel av vårt tv-tittande. Med pay-per view, podcasting, Video-On-Demand
och kommande push-tjänster till digitalboxar med 120 Gb minne ökar
valfriheten ännu mer.
- När det digitala marknätet i Sverige är fullt utbyggt
i oktober 2007 kommer vi att ha kapacitet för 30 HD kanaler samtidigt,
berättade Lars Backlund, chef för strategisk koncernutveckling
på Teracom. Men vi utvecklar också satellitnätet, förra
året testade vi hur mobil-TV fungerar på den nya generationen
av telefoner som kan ta emot rörlig media inte bara via 3G och Wlan
utan med mottagare som tar satellitsänd DVB-T.
För att illustrera Teracoms utbud av produkter lyfte Lars Backlund
upp en knippe bananer och visade hur medieföretagets tjänster
är både skalbara och en färskvara. ”Vissa är
rentav reklamfria” skrattade han och höll upp en av de nära
nog identiska gula böjarna som inte hade ett klistrat varumärke
på sig.
Att framtidens rörliga
media sprids på nya plattformar demonstrerade författaren Tim
Quest. Han har under flera år studerat och skrivit en bok om Second
Lives, den stora Internet community som utvecklats i rekordfart. Idag
har den närmre 80 miljoner registrerade användare över
hela världen som lever parallella liv uppkopplade mot denna digitala
värld genom sina personligt skapade avatarer.
- Jag arbetade med att sätta upp den första direktsända
kanalen på Second Lives, berättade Tim Quest. Sky News byggde
en hel virtuell studio och sände samma program live via den som i
sin TV-kanal. Folk kunde följa programledarnas karaktärer bakom
kulisserna, se på förberedelser och sätta sig i studion
för att och sedan se live-sändningarna tillsammans.
- Den sändningen är ett exempel på de stora bolagens mediafilosofi.
Chefer på BBC och CNN tacklar framtiden på samma sätt
i sina strategier, ”We need to be on every available channel to
survive”!
Tim Quest visade exempel på hur det kan se ut i denna ”virtuallife.tv”
värld där man kan samlas kring specialvisningar av streamad
video hemma hos varandra. Titta på TV tillsammans med andra över
hela världen, dela med sig av sina intressen.
Produktionsbolaget
bakom kriminalserien CSI lär ha skapat en egen ö där besökarna
kan studera mordvapen och diskutera fall med programmakarna. På
detta sätt kan Second Lives och andra communities på nätet
utveckla en alternativ mediavärld som breddar upplevelsen med deltagande
i olika former. ”Create experiences without risks” som Second
Lifes skapare och ägare Philip Rosdale på Linden lab lär
ha sagt.
TEKNIKENS UNDER OCH
MÄSSAN
Mellan alla föredrag kunde besökarna på Moving Images
2007 vandra runt mellan montrar där teknikleverantörer som Sony
och Panasonic visade sina HD kameror och pratade pixlar och upplösning
med alla som var intresserade. Det blev spontana möten mellan nyfikna
noviser och redan intiterade kollegor som ville uppdatera sig på
det senaste.
Efterhand tog batteriet slut i Teracoms tv-mobil liksom röstenergin
hos en del av utställarna, men de tre skärmarna i EBUs demo
med olika upplösningar och koder av HD-format rullade energiskt vidare
hela dagen. Här fick alla en lektion i varför amerikanska interlaced
video format är sämre på High Definition än den europeiska
standarden och vad European Broadcasting Union rekommenderar. Det går
att läsa långa utvärderingar av de tekniska undersökningarna
bakom dessa demoklipp på EBUs hemsida - EBU .
En snabb betraktelse av bilderna avslöjar tydliga skillnader också
för ett otränat öga mellan de olika formaten, den amerikanska
standarden förlorar snabbt i kvalitet och blir grynig. Det hela liknar
en VHS-kopia och den tekniken har utvecklingen i det närmaste pulveriserat
och gjort föråldrad under några expansiva år.
På mässans
scen presenterades andra projekt, som Moving Media City, utvecklat av
MMM för att förvandla Västra hamnen i Malmö till ett
tillväxtcenter för rörlig media i regionen.
Professor Bo Reimer från K3 talade om det pågående forskningsprogrammet
New Millenium, New Media, ett stort EU-projekt som syftar till att ta
fram morgondagens interaktiva bredbandslösningar, att göra media
mera personligt. Genom att designa en sökmotor för kabel och
bredbands-tv, en ”shape-shifter” har man undersökt hur
ett urval av utbudet kan göras tillgängligt på skärmen.
- Tekniken ger många interaktiva möjligheter, du kan sätta
samman favoritlista av program, se enskilda klipp ur program, få
tips på annat inom ditt intresseområde, berättade Henrik
Larsson som arbetat med programutvecklingen av MyNews&SportsMyWay
som man kallat denna demo av tjänsten.
Att skaffa en tjänst som kan hjälpa till att sortera och lista
program i ett växande mediautbud, låter som en god tanke. Risken
är att man som tittare skärmar av sina intressen,. aldrig blir
överraskad eller utsätter sig för något oväntat.
Idén med de stora publika tv-kanalerna har alltid varit att kunna
blanda innehåll; bredd och djup i samma kanal. Läs mera om
New Millenium, New Media projektet här - K3.
UR NÅGRA KREATÖRS
TANKESMEDJA
Att diskutera formerna för att skapa innehåll för nya
och traditionella medier var annars inte det stora samtalsämnet under
Moving Images dagen. Det mesta kretsade kring HUR publiken skall få
tillgång till all produktion i HD. Hur distributionen av dessa rörliga
medier skall fungera så att hemmaskärmen fylls med god kvalitet.
Men några av deltagarna lyckades i sina programpunkter väva
in en del tankar kring VAD som kan skapas och relationerna mellan innehållsproduktion
och den tekniska utvecklingen. Efter sina många timmar och dygn
på Second Lives formulerade Tim Quest en möjlig framtid där
han påpekade att stora kulturella språng kommer ur människors
ideer, det är ur dessa ny teknik föds.
- Vi vill röra oss ifrån tv-skärmen, ha kroppen med i
upplevelsen. Jag tror det verkliga och det virtuella kommer mera tillsammans.
All denna tid on-line skapar behov av deltagande, aktivitet. Det är
som när bröderna Lumiere uppfann den animerade filmkonsten,
deras ideer kom till för att Freud skapat en fascination för
drömvärlden, menar Tim Quest.
En annan slags drömvärld
erbjuder spelkonsolerna och deras innehåll. Tomas Howalt är
business development director på IO Interactive i Köpenhamn
och i hans värld har bildernas pixelantal mindre betydelse. Grafiken
skall självklart locka till spel och den kommande versionen av bolagets
storsäljande produktion HITMAN utnyttjar den senaste tekniken med
motion capture av levande skådespelare.
- Vi säljer upplevelser! Inte högupplösta bilder, sade
Tomas Howalt och visade handritade skisser på hur scenerna i dataspel
byggs upp. I spelproduktion kommer spelarnas interaktion först, kvaliteten
på deras gameplay kommer före behovet av high-res.
Han och hans kollegor måste oftast välja mellan högre
kvaliteten på de rörliga 3D animerade bilderna och spelarnas
möjligheter att delta. Begränsningarna i spelkonsolernas arbetsminne
är det stora hindret och utvecklarna söker ständigt ny
”creative code” kunskap för att göra spelen mer
attraktiva att använda.
Stand-up komikern
/ sketchmakaren / producenten Henrik Schyffert fick avsluta dagen med
ett urval tankar och anekdoter ur tv-fabrikens produktionssmedja. Han
saxade vilt ur sina erfarenheter från tv-serier med Killinggänget
som ”Nile City 105,6” och på senare år spelfilmen
”Fyra nyanser av brunt” för att hitta kreativa tricks
att förmedla till den törstande publiken.
- Svenskens största rädsla är att göra bort sig. Komma
med dåliga ideer. Det viktigaste är nog att säga JA, menade
han. Säg alltid ”jättebra ide, det ska vi göra”
när någon i din manus eller programgrupp kläcker något
och fortsätt sedan med att säga ”...och vad har vi mera...”
Nittiosju procent av alla ideer blir aldrig av så det handlar om
att ha många.
Den största
sanningen om arbetsklimatet och att hålla den kreativa andan vid
liv sparade Henrik Schyffert, kreatör i tv-branschen sedan 1987,
till sist. Den är troligen lika sann i en impro situation vid en
personal kick-off på nya företaget som i tankekorridorerna
på produktionsbolaget.
- Vi har en regel i vår kreativa manusgrupp; snacka inte skit om
varandras program när de andra är närvarande!
Publicerad
på http://mediaeverywhere.soneson.net/
Länk till Moving Images hemsida SVT. http://svt.se/movingimages/
|
#till
sidtopp / to top |